26 July 2022

Rossetti (OF): “Bringing ultrabroadband to even the most rural and remote areas of the country is a priority and a social mission for Open Fiber”.

Ferigo (INWIT): “A further step towards reducing the digital divideDigital Divide Termine per descrivere il divario tra coloro che possono utilizzare le nuove tecnologie dell’informazione e della comunicazione e coloro che, per motivi tecnici, economici o sociali non sono in grado di utilizzarle. Leggi la news “Digital divide e disparità sociale: il ruolo di Open Fiber” per saperne di più., to build a more inclusive and sustainable society”.

Rome 26th July 2022 – INWIT, Italy’s main tower operator, and Open Fiber, the top operator of FTTHFTTH "Fiber to the Home" è la tecnologia che collega i POP, siti nelle centrali, alle unità immobiliari degli utenti finali con la fibra ottica. (Fiber To The Home) network infrastructure, and one of the leaders in Europe, have signed a strategic agreement to provide FWAFWA Noto anche come "Wireless Local Loop" (WLL), l'FWA indica l’uso di soluzioni radio per coprire l’ultimo miglio verso le unità immobiliari disperse in zone a scarsissima densità di popolazione. Un’antenna principale, collegata tipicamente alla rete tramite fibra ottica, copre un territorio più o meno vasto dove su ciascuna unità immobiliare viene montata una antenna dotata di un apparato che trasforma il segnale radio e consente il collegamento della CPE (Customer Premises Equipment), il dispositivo elettronico utilizzato come terminale lato utente. (Fixed WirelessWireless Sono connessioni che utilizzano sistemi di trasmissione “senza fili” per connettere il dispositivo dell’utente alla rete. Tipici esempi sono 3G, 4G, Wi-Fi, WiMax. Access) technology coverage for over 600 municipalities across the country. The partnership will make a major contribution to reducing the digital divide in Italy, a gap that is not only technological but also social and industrial.

The agreement provides for the design and construction of up to a maximum of 500 new sites by INWIT, with construction starting in 2022, and the related hospitality and infrastructure maintenance services. Open Fiber will provide the sites with FWA equipment and fibre optic connections. The intention is to facilitate access to the ultrabroadband network in areas of the country where it is still limited or absent.

Thanks to this new agreement, Open Fiber aims to accelerate coverage in small municipalities and inland areas and, in particular, in areas that are difficult to reach with FTTH connectivity. To date, the company has reached over 14 million homes, companies and government offices with its infrastructure. Around 4,000 small municipalities and 200 cities are already able to use the digital services available on the ultrabroadband network created by Open Fiber.

For INWIT, the agreement is a further opportunity to expand its infrastructure with sites equipped with technological and structural features particularly suited to fulfilling the growing demand from FWA operators, with a return profile in line with its business model. INWIT is therefore strengthening its role as the main neutral hostNeutral host Neutral host è un modello nato per ottimizzare i costi necessari a offrire copertura di segnale della rete cellulare all’interno di grandi edifici o per eventi momentanei, come fiere o raduni. In questi casi ciascun Operatore dovrebbe approntare la propria infrastruttura (tralicci, antenne, energia, ecc.). La soluzione Neutral host consentirebbe invece di approntare un’unica infrastruttura e vendere l’accesso a tutti gli Operatori interessati. infrastructure operator in Italy, serving all mobile, FWA and IoTIoT "L’Internet delle Cose" è l’idea di connettere in rete qualsiasi dispositivo abbia un tasto di accensione. Paradossalmente qualsiasi cosa, cellulari, macchine per il caffè, lavatrici, frigoriferi, aspirapolveri, cuffie, lampade, dispositivi indossabili. Ciò si applica anche ai componenti interni della macchine, come i sensori di un'automobile. Questa immensa rete di oggetti connessi potrebbe migliorare molti aspetti della nostra vita: immaginiamo un frigorifero che leggendo i codici a barre dei prodotti che conserva, possa indicarci cosa sta per scadere, cosa è finito e suggerire quindi la lista della spesa. La macchina del caffè che si accende al momento giusto sapendo l’orario della sveglia impostata sullo smartphone, l’automobile che suggerisce la strada da percorrere in base alle informazioni sul traffico inviate delle altre auto. operators, in line with the evolution of its towers from real estate assets to digital infrastructure, contributing to a reduction in the digital divide.

“We are working each day to build the network that will enable the country to keep pace with the ongoing digital revolution,” said Mario Rossetti, CEO of Open Fiber. “The INWIT agreement is one more step that confirms our commitment to providing the areas that are still not reached by adequate connectivity with next generation network infrastructure. Given the powerful social value of our work, the acceleration and completion of the network in white areas is a top priority for Open Fiber, a fact backed up by our second quarter 2022 production figures – the best result ever achieved by Open Fiber”.

“This agreement is intended as further step towards reducing the digital divide, i.e. reducing the digital social marginalisation that unfortunately still exists in many areas of our country – says INWIT CEO Giovanni Ferigo. If we really want to build an inclusive and sustainable society, we must think of digitalisation as an ally, as an enabling tool for a more sustainable future for all”.

About Open Fiber

Open Fiber was created to build an ultrabroadband fibre optic network infrastructure (FTTH) across the country. The aim is to provide coverage for the main Italian cities and connect rural areas with an ultrabroadband fibre network, providing increasingly advanced services and features for citizens, businesses and government offices. Open Fiber is a wholesaleWholesale Letteralmente “all’ingrosso”. Open Fiber è un operatore “wholesale only”, ovvero opera esclusivamente nel mercato all’ingrosso, offrendo l’accesso a condizioni eque e non discriminatorie a tutti gli Operatori di mercato interessati.-only operator, it does not sell fibre optic services directly to the end customer, but makes its infrastructure available to all interested operators on equal terms. With over 14 million ultrabroadband UIs already connected, Open Fiber is Italy’s leading FTTH optical fibre operator and one of the leaders in Europe.

Open Fiber Press Office

ufficiostampa@openfiber.it

www.openfiber.it

About INWIT:

INWIT, Infrastrutture Wireless Italiane S.p.A., is the largest operator in the wireless infrastructure sector in Italy and it builds and manages technological plants and civil structures (towers, pylons and masts) which house radio transmission equipment, mainly to serve telecommunications operators. INWIT’s infrastructure consists of an integrated ecosystem of macro-grids, approximately 23,000 towers distributed throughout the country, and micro-grids, over 6,000 DAS (“Distributed Antenna Systems”) and small cells on which the transmission equipment of all the main mobile and FWA operators is hosted, as well as IoT sensors. Since 2015, INWIT shares have been traded on the Electronic Share Market of the Italian Stock Exchange, called Euronext Milan.

INWIT Press Office

pressoffice@inwit.it