The Service Operations Centre is the jewel in the crown of our HQ, regarded as one of the most advanced in Italy. It boasts over 100 workstations and is divided into two sections: Delivery and Assurance.

Delivery manages the activation of the network for the end customer on the basis of requests from Open Fiber partner operators that have purchased its services on the wholesaleWholesale Letteralmente “all’ingrosso”. Open Fiber è un operatore “wholesale only”, ovvero opera esclusivamente nel mercato all’ingrosso, offrendo l’accesso a condizioni eque e non discriminatorie a tutti gli Operatori di mercato interessati.-only market.

The Assurance systems are designed to identify and intervene in the event of faults or anomalies in the FTTHFTTH "Fiber to the Home" è la tecnologia che collega i POP, siti nelle centrali, alle unità immobiliari degli utenti finali con la fibra ottica. network service, monitored 24/7, on the status of single fibres activated and with the use of fibre optic reflectors installed in the homes of every single customer.

Anomalies are identified in two ways:

  • REACTIVE: partner operators manage end customers and flag up the fault or anomaly in the connection. Because the Fiber To The Home (FTTH) network is perfectly mapped, it is possible to localise the problem with extreme precision;
  • PROACTIVE: our technical staff have developed a number of technologically-advanced alarm management systems which are activated thanks to sensors and IoTIoT "L’Internet delle Cose" è l’idea di connettere in rete qualsiasi dispositivo abbia un tasto di accensione. Paradossalmente qualsiasi cosa, cellulari, macchine per il caffè, lavatrici, frigoriferi, aspirapolveri, cuffie, lampade, dispositivi indossabili. Ciò si applica anche ai componenti interni della macchine, come i sensori di un'automobile. Questa immensa rete di oggetti connessi potrebbe migliorare molti aspetti della nostra vita: immaginiamo un frigorifero che leggendo i codici a barre dei prodotti che conserva, possa indicarci cosa sta per scadere, cosa è finito e suggerire quindi la lista della spesa. La macchina del caffè che si accende al momento giusto sapendo l’orario della sveglia impostata sullo smartphone, l’automobile che suggerisce la strada da percorrere in base alle informazioni sul traffico inviate delle altre auto. elements inserted in POPs (Points of Presence) and right along the fibre optic network.

When the fault or anomaly in the FTTH network is identified the Open Fiber suppliers restore the service to the end customer.

THE SERVICE OPERATIONS CENTRE ACTIVATES THE NETWORK FOR END CUSTOMERS AND IDENTIFIES ANOMALIES AND FAULTS